У нашој школи се недавно покренула акваристичка секција, што је нешто сасвим ново. Покретач исте је наш колега и наставник географије, Борис Ђурђев, који ће нам рећи нешто више о поменутој секцији.
Недавно се сте са ученицима покренули једну необичну, тачније акваристичку секцију. Шта Вас је навело да уведете једну такву секцију?
Више деценија се и сам бавим овим веома интересантним хобијем, па сам с обзиром на то да радим у школи као наставник географије, дошао на идеју да младе људе заинтересујем за нешто овако племенито. Сведоци смо да су интересовања младих сведена на врло узану сверу ИТ-а. Све је теже заинтересовати младе за нешто што нема везе са друштвеним мрежама, и оним што нуде рачунари. Просто сам пожелео да младим људима понудим неке нове садржаје. Акваристичка секција врло успешно ради у другој школи у којој сам запослен, ево већ седам година. Не видим разлог зашто се и у нашој школи млади не би бавили овим прелепим хобијем. Добро је почело, видећемо како ће се ситуација развијати.
– Који разреди су укључени у ову секцију, тј. колико ученика је присутно?
Акваристичка секција је отворена за све ученике школе. Чак, ја активности не бих ограничавао само на ученике наше школе. Највише је ученика из одељења у којима предајем географију, али ме радује чињеница да нам се на прошлом часу прикључио и један ученик четвртог разреда. Нажалост, садашњим ученицима осмог разреда не предајем, а нисам им ни прошле године предавао, па са њима искрен да будем немам баш неку комуникацију. Волео бих да нам се придруже и ученици осмог разреда. Тренутно акваристичку секцију похађа двадесет два ученика. На основу вишегодишњег искуства, свестан сам тога да ће вероватно временом интересовање појединих ученика престати, али ће од двадесет и два ученика сигурно много њих кренути акваристичким водама.
– По вашем мишљењу, колико ученике генерално занимају акваријуми?
Акваристика је врло интересантан хоби. Посебно је интересантно то што се ученици могу бавити узгојем риба, биљака, али и других водених животиња, које живе у тропским пределима. Рибе су живописних боја и облика, па све то додатно утиче на атрактивност. Кроз активности секције ученицима стално наглашавам да су привилеговани тиме што у својој соби имају део једног потпуно другачијег света. У ери дигиталне технологије, интересовања младих су усмерена ка ИТ сектору, што је заправо и природно, али сам кроз активности акваристичке секције пожелео да се мало вратимо и природи.
– Како изгледа један час акваристичке секције?
Трудим се да час акваристичке секције буде интерактиван, да ученици имају активно учешће. Све оно о чему говорим ученицима приказујем Power Point презентацијом. Тако им часови делују интересантније. Такође, тему увек прати и практични приказ. Ако је тог часа тема рецимо посвећена акваристичкој опреми, ја донесем много опреме коју ученицима том приликом покажем и објасним њен принцип рада. Тренутно са ученицима говоримо о томе како треба правилно формирати акваријум.
– Шта сматрате највреднијим за ученике након извођења активности током ове секције?
Бављењем акваристиком ученици добијају врло широк спектар знања. Пре свега су то знања из биологије, јер је основни принцип акваристике да услови у акваријуму треба да буду такви да што верније приказују природни биотоп. Кроз бављење акваристиком ученици уче латинске називе риба, биљака, али и других организама који се користе у акваристици. Ученици такође добијају знања из области хемије, јер се хемизам воде у акваријуму због здравља риба мора константно одржавати. Наравно, ученици добијају и она практична знања…како инсталирати расвету у поклопцу акваријума, како и од чега сам направити поклопац акваријума, како сам направити филтер, итд. Међутим, ученици кроз акваристику стичу и осећај одговорности и емпатије, јер се самостално морају бринути о здрављу својих риба. Често сам био сведок да ученици помажу једни другима, што код њих ствара осећај солидарности. Наравно, не смемо заборавити да је леп акваријум прави украс у нашем дому, па ученици изграђују свој естетски осећај за лепоту. Акваријум је такође једна врста медија кроз који ученици могу да изражавају свој смисао за уметност, јер сваки акваријум је заправо и уметничко дело. Из свега наведеног се може закључити да је акваристика врло благотворна у образовању и васпитању младих људи.
– У ком смеру ће тећи даље активности, а када је акваристичка секција у питању?
Након стицања теоријских и практичних знања, следи формирање школског акваријума у биолошком кабинету. Кроз донације аквариста широм Србије обезбедићемо рибе и акваристичко биље. У разговору са директором, од ког имамо заиста велику подршку, дошли смо до идеје да се у холу нове школе формира велики акваријум, који би био својеврстан украс наше школе. Распитаћемо се да ли у Владимировцу има искусних аквариста, па ћемо организовати посете, у којима ће власници акваријума презентовати своје акваријуме. Такође, пошто се традиционално у октобру месецу, у Јавном акваријуму и тропикаријуму у Београду организује Сајам акваристике и тераристике, волео бих да акваристичка секција наше школе посети овај сајам. Посета сајму ће додатно мотивисати ученике да ”зароне” у свет акваристике. Обезбедио сам одређени број акваријума и опреме, које ћу поклонити ученицима који буду активни и редовни на часовима акваристичке секције. План је поприлично амбициозан, али ћемо се потрудити да га заиста и остваримо.
Хвала на одговорима и срећан рад убудуће.